Fujifilm X-T4 review van een filmmaker voor filmmakers

De Fujifilm X-T4, de succesvolle opvolger en misschien wel een (bedoelde of onbedoelde) kruising tussen de X-T3 en de X-H1. Want beeldstabilisatie op een X-T systeem, zagen we niet eerder. In deze review vertel ik je alles wat ik weet over de X-T4 en hoe die in de praktijk werkt. En welke lenzen ik gebruik voor het maken van trouwfilms en cinematic films met de X-T4.

IS DE FUJIFILM X-T4 GESCHIKT VOOR (CINEMATIC) FILMS?

Kort en goed: ja, bij uitstek! Ik film er o.a. bruiloften mee en dat gaat perfect. Hieronder een korte review en beschrijving van de X-T4.

By Diego - Moments of Frame

Waarom Fujifilm?

Dit is alweer mijn vierde vlaggenschip, van de X-T2 naar de X-T3 en van de X-H1 naar de X-T4. Dan tel ik mijn X-T30 voor snapshots en familiefilmpjes maar even niet mee (ook een topding). 

De Fujfilm filosofie spreekt mij aan. De colorscience is van het hoogste niveau en de filmsimulaties als Eterna en Eterne Bleach Bypass maken het een kant-en-klare cinematic camera binnen het APS-C segment; in mijn ogen de beste. Al is het maar omdat de Fujifilm firmware updates je camera soms zo’n boost geven, dat het bijna een nieuw model is. Dus geen Sony A7 camera voor mij, maar Fujifilm.

Cinematic video’s

Dit is natuurlijk redelijk subjectief: wat is cinematic? Slowmotion en wat andere kleuren? Volgens de cinematograaf natuurlijk niet, maar laten we het simpel houden: cinematic is gewoon uh… cinematic.

De Fujifilm filmt 4k tot 60 FPS. Dit doet hij tot 400mbs, dit betekent dus een enorme hoeveelheid data. 60FPS kun je dus aardig vertragen; ik edit met 24FPS dus meer dan 50% (reken lekker zelf uit) kun je vertragen. Lekker cinematic 😉 Natuurlijk kun je ook Full HD filmen. Full HD kan zelfs tot 240 FPS (ipv 120FPS) en dat is echt heeeeeeel traag.

Fujfilm staat bekend om hun filmsimulatias. Eterna is bij uitstek de filmsimulatie die een cinematic look geeft, direct uit de camera. De X-T4 kent. de Eterne Bleach Bypass. Die gaat iets verder. Kort en goed: hoog contrast en lage saturatie. Je kleuren knallen (express) niet van het scherm en je hebt veel diepte in je beeld. Het is een beetje tussen kleur en zwart wit in en dat is, als je er op let, een beetje de Cinematic look.

Dan de IBIS. De Fujifilm X-T4 kent een in body stabilisatie. Een kleinere en betere, zegt men, dan de X-H1. Nou ja, kleiner is te zien. De body is subtiel. Hij werkt fantastisch: mijn beelden zijn strak en smooth. Niet zo smooth als met een gimbal, maar voor bruiloften vind ik dat zo lelijk! Enfin, het werkt en het werkt goed. Gelukkig maar, want de X-H1 had letterlijk meer body en balanceerde beter met de zware metalen lenzen. De fragielere X-T4 kon dus wel IBIS gebruiken.

“De Fujifilm X-T4 is verreweg dé cinematic camera met een APS-C sensor, waarbij de combinatie van het lenzen aanbod en de filmsimulaties je zonder als teveel ‘post-production’ een prachtige film geven”

Verder heeft Fujifilm de batterij een update gegeven, van NP-W126 naar NP-W235. Deze gaat beduidend langer mee, maar is ook weer duur (as we write: 69,95). Helaas wordt de camera ook zonder lader geleverd, maar gaat het laden via USB-C in je camera. Dat is op een bruiloft zeg maar niet zo handig (wacht ff jongens, de camera zit in de lader). Gelukkig is er een externe lader (ook weer 69,95). De grip kent helaas ook geen laadfunctie, zoals bij de X-T3 en X-H1 (je deed dan de grip met 2 batterijen in de oplader). Geen deal-breaker, wel irritant.

Verder is het raadzaam, als je full power met 400mb/s 4k wil pompen, je rete-snelle SD’s hebt. SD’s van 150mbs of 170mbs kunnen het wel aan (schrijven), maar soms dropt er een frame weg omdat de camera het niet lekker kan wegschrijven. Ik heb een 300mb/s kaart. Minder spannend werk, gaat op de 150mb/s kaart. Simpelweg omdat het anders erg kostbaar wordt.

De beste lenzen voor het filmen met een Fujifilm X-T4 (en het maken van cinematic films). Oftewel: Fujifilm XF lenzen voor videografie.

Fujifilm maakt geweldige lenzen, waarbij zelfs de kitlens al absoluut een high-end lens is als je kijkt naar andere merken. Een hoge standaard, dus. Uiteraard zijn er betere lenzen en het grote voordeel van de X-T4 is, dat hij beeldstabilisatie (IBIS) heeft. Hierdoor is bijna elke lens geschikt, dus ook zonder IOS. Mijn favoriete lenzen:

Fujifilm 16mm F1.4 WR

Met stip op nummer 1. Deze lens heeft bijna alles. De kleuren en scherpte zijn ongekend. Weinig Fujifilm lenzen kunnen daar tegenop, misschien maar één lens. Daarnaast is hij, zeker op de X-T4, erg snel en is het bijna een macro lens. De Fujifilm 80mm kent dan de 1:1 verhouding, maar mijn 16mm 1.4 stelde sneller scherp op details van trouwjurken en sierraden dan de 80mm. Je kan echt heel dichtbij komen. Dat geldt niet voor gezichten, want 16mm (ook met de 1.5 APS-C crop) is niet geschikt voor close-ups van gezichten. Ze worden wat spits, terwijl een borrel filmen en groepjes mensen van een afstand natuurlijk wel perfect gaat. 16mm 1.4 maakt het ook de ideale partner op een dansvloer, want zelfs bij 1.4 is de lens haarscherp. Met 4k (en 1080p filmproject) heb je nog crop-opties over. Eigenlijk een toffe allround lens, van macro tot de wijdse cinematic looks.

Fujifilm 56mm 1.2 (vooral met de snelle X-T4)

Op de X-H1 was ik iets minder fan van deze lens, omdat de autofocus traag was. De X-T4 maakt deze lens retesnel. Zo wordt deze lens ineens weer één van mijn favorieten. De 56mm geeft door de APS-C crop een +/- 85mm. Een prachtig FOV. Sterker nog, Philip White filmt meer dan 80% van zijn bruiloften met een 85mm (de Samyang op fullframe). Er is iets magisch aan deze lens, niet alleen de bokeh maar hoe het je beelden oplevert. Het is zo kraakhelder en de kleuren zijn zo mooi, dat niets uit de beelden je als kijker afleiden. Color graden met de 56mm is bijna niet nodig, daar waar de 16mm 1.4 soms iets meer werk heeft. Met deze lens film ik delen van ceremonies, het aankleden en op 1.2 wat slowmotions shots van een dansvloer. Verder zit deze lens bij mij wel vaker in de tas, dan de 16mm of 16-55mm F2.8. Simpelweg omdat je shots minder wijds zijn dan 16mm, 23mm of 35mm (duh).  Brengt me op de volgende lens.

Fujifilm 16-55mm F2.8

Met deze ‘red badge’ lens zit je altijd goed. Je zou een theorie een hele bruiloft met deze lens kunnen filmen. Zeker als het grootste deel buiten is, is 2.8 meer dan voldoende (ik pak vaak F4). Bij donkere ceremonies moet de ISO wel omhoog, maar verder is het een allround lens die een stuk meer kwaliteit geeft dan de 18-55mm. Hij kost ook wat meer en is niet voor niets ‘de tank’. Hij weegt wat… Op de X-H1 viel me dart minder op dan op de slankere X-T4. 

Fujifilm 23mm en 35mm F2

Afhankelijk van je FOV wens, zijn de 23mm en 35mm F2 een ideale filmlens. De AF is rete-snel en accuraat en F2 is lekker filmen op wat donkerdere plekken. De lenzen zijn klein en licht en relatief goedkoop. De 23mm 1.4 vind ik wat minder; ondanks het iets beter omgaat met scherpte en flaires, is deze lens trager en hoorde ik steeds grrrrrrrrr rrrrr rrr tijdens het scherpstellen. Dat doet de 16mm 1.4. ook wel aardig (dus manual focus als je geluid opneemt).

Welke lenzen voor mij niet werkte.
– de 80mm. Werkelijk een toplens en de scherpste die ik gebruikt hebt. Dat was mijn nadeel: voor videografie te scherp. Mensen met een minder gave huid of de opa en oma knalden er zo expliciet uit. Natuurlijk kon de scherpte omlaag, maar dat was vele malen lager dan de andere lenzen.
– 27mm. Mooie FOV, maar iets te traag en teveel geluid.
– 50-140mm. Ondanks de IOS op de lens, had ik moeite om uit de hand te schieten. Lens is aardig zwaar en valt ook wel op. Filmen op een monopod biedt uitkomst als je dat wilt. Lens kwaliteit is subliem.

STRUGGLES MET X-T4
& PREMIERE PRO & DAVINCI RESOLVE & CODECS H.265

Hieronder een lijst met onderwerpen waar ik tegenaan liep bij het gebruik van de X-T4.

Fujifilm X-T4 (en X-T3) H.265 codec afspelen en editen

H265 is een perfecte codec voor het schieten van de 4K beelden en het toepassen van 200mbs of zelfs 400mbs, maar niet voor computers. VLC Player kan redelijk de bestanden aan. Premiere Pro wilde echter niet de bestanden inladen, i.v.m. ondersteuning 32. bit en andere vage foutmeldingen. DaVinci Resolve 16 laadde de beelden wel in, maar ik kreeg een ‘media offline’ logo op mijn films. Na voor Windows voor 0,99 cent in de Windows Store de H265 codec ondersteuning te downloaden, kon DaVince ineens wel previews geven op mijn filmpjes. H265 heeft dus wat voeten in aarde.

Geen Anamorphic mode
Ik ben de trotse bezitter van een Sirui 50mm Anamorphic lens met X-mount. Een review van de Sirui lens komt er ook aan. Helaas klopten de geruchten niet en beschikt de X-T4 vooralsnog niet over een Anamorphic mode om direct het eindresultaat te zien. Dit moet dus in post of via een externe monitor.

Geen Anamorphic mode

Third party lenzen als Samyang, Mikaton en Sirui, kunnen niet als manual focus lens functioneren als je niet op dat ene schuifje drukt. De lens wil dan niet recorden. Je drukt de record button in op je Fujifilm, maar hij gaat niet filmen. Je gaat naar menu, algemene instellingen en zoekt naar ‘filmen zonder lens’ en zit dit aan.