TIPS & TRICS VOOR VIDEOGRAFIE OP JE BRUILOFT

DO'S & DON'TS

HOE ZIT DAT NOU?

.

Een videograaf op je bruiloft is te gek. Maar voor welke kies je en hoe onderscheid je videografen eigenlijk? wat kost het? en wat komt er allemaal bij kijken? Hieronder deel ik tips en trics en do’s and dont’s. Dus pak die kop koffie en het koekje (of taart) en lees het rustig door. Mochten er nog vragen zijn, of heb je een goed idee wat ik in deze blog nog mis, neem gerust contact op. Ik ben de moeilijkste niet, met alle liefde denk ik met je mee.


Een videograaf op je bruiloft is te gek. Maar voor welke kies je en hoe onderscheid je videografen eigenlijk? wat kost het? en wat komt er allemaal bij kijken? Hieronder deel ik tips en trics en do’s and dont’s. Dus pak die kop koffie en het koekje (of taart) en lees het rustig door. Mochten er nog vragen zijn, of heb je een goed idee wat ik in deze blog nog mis, neem gerust contact op. Ik ben de moeilijkste niet, met alle liefde denk ik met je mee.


Welke videograaf past bij ons?

Geen idee. Ik ken jullie niet. Grapje. Kies goed wat bij jullie stijl past. Elke videograaf heeft zijn eigen stijl. Ondanks budget een belangrijke is, moet dit niet bepalend zijn. Een videograaf die 100 euro goedkoper is, kan wellicht een hele andere stijl hebben of heel karig monteren of nabewerken. Nabewerking is net zo belangrijk als beelden maken. Eigenlijk nog wel belangrijker: de audio, de kleuren, de montage en volgorde van filmpjes. Vertelt de film een verhaal en verveelt die nooit of kijk je gewoon naar een grappige samenvatting van de dag? Kijk hier dus goed naar voor je je laat leiden door een bedrag. Zonde als je voor hetzelfde geld een trouwfilm krijgt die een verhaal vertelt in plaats van een samenvatting van de dag. En nog maar te zwijgen of camera’s en lenzen. Tot slot, kijk vooral naar de style en of dit persoonlijk bij jullie past. Sommige films van videografen zijn echt bioscoop-waardig. Alles klopt en jullie zijn altijd op de juiste plek gezet in het zonnetje, onder de boom of boven op de berg. Maar is dit zoals jullie zijn en zoals je je dag wilt herinneren? Of wil je gewoon doen wat bij jullie past en jullie verhaal ongescript en authentiek beleven en terug zien. Dat laatste spreekt mij meer aan. Je moet jezelf herkennen op film en niet de shots van de videograaf die awards wilt winnen met jullie beelden. Hetzelfde geldt overigens voor een fotograaf. Mijn motto: het is jullie dag en film en niet de mijne.


Kun je hiervan leven?

Op dit moment niet. Daar reken ik simpelweg ‘te weinig’ voor. Denk aan alle kosten (camera’s, lenzen, licenties, accessoires) en belastingen (21% omzet en inkomstenbelasting). Aan de andere kant is dat misschien maar beter ook. Ik heb een goede baan, waardoor films maken mijn passie kan blijven. Ik moet niet 40 bruiloften per jaar hebben om rond te komen. Met 1 bruiloft ben ik – al een soort van – tevreden. Ik kan mijn klanten dus rustig kiezen, kan ‘nee’ zeggen en heb geen stress om targets te halen. Het grote voordeel (en soms nadeel) is dat ik dus alle tijd, liefde en passie in het filmen en editen kan stoppen. Tijd is geen geld bij mij. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de financiële kant niet belangrijk vindt, want met 40 uur editen per bruiloft lever ik weer een hoop vrije tijd (met gezin) in. Dus die extra vakantie per jaar kunnen we als gezin even offline genieten van mijn (nou ja, onze gezamenlijke) hobby. Heerlijk. En jullie hebben een betaalbare trouwfilm: win-win.


Hoe snel kan een trouwfilm klaar zijn?

Dat is lastig te zeggen. Ik reken al gauw 3 maanden. In laagseizoen kan eerder ook, maar soms ook later. Het filmen van de grote dag is niet zozeer het werk. Dit zit vooral in de nabewerking. Stel je voor dat je 1500 filmpjes moet terugkijken – want je wilt alle beelden terugkijken voor de beste shots – en je computer moet belasten met 500GB aan beeldmateriaal. Vervolgens begint het puzzelen – zowel qua audio, speeches als beelden. Langzaam valt de puzzel in elkaar. Omdat het om pure passie gaat met de nodige dosis creativiteit, is het continu werken aan een trouwfilm ook niet mogelijk. Je moet het ‘gevoel’ hebben. ‘s Nachts wakker worden en denken ‘zo ga ik het doen’, i.p.v. jezelf een deadline geven dat het binnen een week af moet. En zeg nou zelf: wil je de snelst opgeleverde trouwfilm (de 5.5) of de beste trouwfilm (de 9.5)?


Een cinematic trouwfilm

Een van de meest gezochte Google termen, maar elke videograaf heeft zijn eigen interpretatie. Het zegt voor mij vooral het toepassen van storytelling in een trouwfilm en rustige beelden met mooie compositie (en wijde lens) afgewisseld met ‘normale’ beelden. Een hele bruiloft in slomo filmen voegt niets toe. En een hele bruiloft in je 50mm portretlens schieten is geen cinematic. Het moet gewoon een goede balans zijn, geen rage of trend. Een tijdloze video die past bij jullie verhaal en dag, daar sta ik voor.


To drone or not to drone? Drones op je dag?

Een drone kan te gekken beelden opleveren. Ik zeg bewust ‘kan’. Ik vind drones te gek, maar kies er zelf nog niet voor. Niet elke bruiloft leent zich voor een drone. Het lijkt soms een rage. Een trend. Drones loslaten en die beelden te pas en te onpas verwerken. Beelden waarvan je over jaren zegt: “O, dat we daar voor kozen op onze bruiloft, wat stom en awkward”. Dan bedoel ik vooral de shots van zwaaiende mensen naar een drone. Zwaaien naar de camera is bij video eigenlijk not d(r)one: het is geen House of Cards. En drone beelden van een saaie locatie omdat ‘met drones vliegen cool is’, voegt ook niets toe. En dan heb je nog drones die je voor 200 euro koopt. Kan dat? Ja, hoor. Heb je dan mooie beelden? Nee! Althans, dat vind ik. Ik heb een kritisch oog en slechts een selectie drones haalt het niveau waar je echt trots op moet zijn als videograaf. Je filmt ook geen bruiloft met een GoPro. En dan nog een puntje: ooit een drone horen vliegen? Dat maakt een hoop herrie; alsof er 100 scheerapparaten overvliegen die elk moment een hap uit je kapsel halen. Is dat erg? Op zich niet. Maar de grote dag draait om jullie. Wat gebeurt er als een drone tijdens de ceremonie overvliegt? Inderdaad: alle daggasten gaan naar de drone kijken, want die maakt geluid en dat is cool. Wil je dat? Nee. Tot slot, nu ik toch op dreef ben, de connectie maken met bruidsparen en de dag is verrekte lastig als je kijkt naar je schermpje en de lucht. Je leest het al: ik kan je geen drone bieden. Trouw je in Italië of op een prachtige locatie, dan zou ik het gebruik van een drone zeker toejuichen. Maar gebruik je verstand: voegt het iets toe aan jullie dag? En als je het echt heel graag wilt, kan ik altijd proberen iets te regelen.


Tip: maak kennis met je videograaf

Niets is zo awkward dan je voor te moeten stellen op je eigen trouwdag aan een videograaf, die vervolgens direct de camera op je richt. Dat levert meestal geen goede beelden op. En wat ook vervelend is: op de dag zelf ontdekken dat je totaal geen klik hebt met de videograaf. Dan was dat in het intakegesprek (bij mij gratis) handiger geweest. Dan had je gewoon bedankt en had je verder kunnen zoeken. Een gesprek breekt het ijs en je kunt rustig het draaiboek doornemen. Videografen hebben veel ervaring en vaak handige tips of trics: en ik al helemaal met een vrouw die ervaring heeft met styling en weddingplanning. En door een ‘connectie’ te hebben worden de beelden vaak mooier. Kortom: vraag dat (hopelijk gratis) gesprek aan met je videograaf naar keuze.


Mijn nieuwe film is af Jullie film is af.

Details. Alles draait om – en zit in – details. Tekstueel is dat niet anders. Je zal mij bijvoorbeeld niet zo snel horen zeggen of schrijven dat mijn nieuwe trouwfilm klaar is. Het is jullie film. Jullie verhaal. Jullie hebben mij het vertrouwen gegeven jullie verhaal te maken, maar dat maakt het nog niet dat ik over ‘mijn film’ zal gaan spreken. Ik zie dat hier en daar wel eens. Is dat fout? Fout is een groot woord (nou ja, 4 letters), maar op z’n minst wat raar. Het is mijn werk en ik word er voor betaald. Het is ook raar als de schilder aan het einde van de dag zegt dat hij weer 10 witte dakgoten erbij heeft. Of een tandarts die zegt dat zijn kunstgebit weer af is. Of, ook leuk, een chirurg die zegt dat ze weer nieuwe borsten heeft of dat hij weer 6 nieuwe kruisbanden heeft. Dat is raar. Mijn trouwfilm is dus ook niet af (nou ja, die was in 2017 af met dank aan The Dreamers). Jullie trouwfilm is af. Net zoals het jullie bruidstaart is en niet van de bakker. Jouw trouwjurk. Jouw pak. Je betaalt er immers voor. Heeeeel veel ook. Wat jullie nu wijzer zijn geworden na het lezen? Geen idee eigenlijk. En doorrrrr…


Eén of twee videografen op je bruiloft?

Ik krijg regelmatig de vraag, of je in je eentje wel alles kan vastleggen? Alles niet, nee. Maar dat kunnen 10 videografen bij elkaar nog niet. Er gebeurt zoveel. Wel is het natuurlijk zo dat een tweede videograaf een andere focus kan hebben en je in je eentje best hard moet werken. Toch is het vaak vooral gevoelsmatig een wereld van verschil. Een film is zo’n 4-6 minuten. Je kunt je dus voorstellen dat 600 filmpjes verwerken in 4-6 minuten een uitdaging is, je maakt dus altijd een selectie. Verder maak je korte opnames, van 3-8 seconden, omdat je vooral highlights belicht in een trouwfilm. Zo heb je de ruimte om creatief te zijn. Het weggeven kun je bijvoorbeeld van achter filmen een aantal seconden, vervolgens van de zijkant en tot slot van de voorkant. Zo heb je 3 invalshoeken te pakken, ondanks je alleen bent. De kunst is als videograaf gewoon de lijnen kennen en in je hoofd nadenken hoe je het visueel aantrekkelijk maken. Dat is belangrijker dan 2 personen die elkaar in de weg lopen of niet van elkaar weten wat er gefilmd wordt. Check mijn filmpjes maar eens goed. Mis je de 2e videograaf? Zo ja, dan kan ik altijd wat proberen te fixen en een 2e meenemen 😉 Ik heb genoeg connecties en kan ook, voor een aantrekkelijk tarief, mijn vrouw meenemen die extra beelden kan maken.


Staar je niet blind op portfolio’s

Portfolio’s zijn handig, maar staar je er niet blind op. Elke bruiloft is anders en elk bruidspaar ook. Niet alle trouwfilms komen in een portfolio. En iedere bruiloft is uniek: Bruid, bruidegom, draaiboek en locatie bepalen hoe de film wordt. Trouw je in de achtertuin van je rijke neef, dan levert dat andere beelden op van een bruidspaar die een droomkasteel in Italië heeft afgehuurd. En heb je hele romantische of kleffe koppels, dan is dat totaal anders dan een koppel die een hekel heeft aan fotoshoots. Daag een videograaf uit met jullie verhalen en wensen en vraag een kennismakingsgesprek aan. Het mooiste is dat hij luistert naar jullie verhalen en wensen en die door zijn kennis en ervaring naar een hoger level kan tillen. Zo wordt jullie film magisch.


Kunnen fotografen en videografen samenwerken?

Ja, absoluut. Ondanks beiden de beste beelden willen, kunnen ze perfect naast elkaar bestaan. De meer ervaren mensen weten hoe ze lijnen moeten lopen en hebben aan een half woo genoeg. En anders kun je langs elkaar op schieten of even overleggen wie welk shot maakt. En aangezien je beiden lekker je ding doet, kun je er maar beter samen een mooie en gezellige dag van maken. Lekker samen eten en een beetje roddelen over kledingkeuzes van gasten, haha. Just kidding: gewoon een goede sfeer neerzetten zodat jullie onbezorgd genieten.


Besparen op je videograaf? Houd hier dan rekening mee!

Een videograaf is prijzig. Nou ja, prijzig. Ooit berekend wat de camera’s kosten, alle lenzen en de audio en andere accessoires als gimbals, geheugenkaarten, batterijen (heel veel) en de rete-snelle PC of laptop om een film te bewerken? Maar goed, dat even terzijde.
Verder is het al snel appels met peren vergelijken. Elke videograaf werkt anders en met andere materialen. Zo simpel is het helaas niet om je door een prijs te laten leiden. Elke auto is auto die je van a naar b brengt, maar niet elke auto is hetzelfde (goh). Een Dacia en Audi zijn beide auto’s, maar bieden een totaal andere beleving en kwaliteit. Bij videografie is het niet anders. Je kunt filmen met je telefoon (de Dacia), maar ook met een topcamera als de BlackMagic (de Audi). Wat mijn punt is? Geen idee eigenlijk. Nee, just kidding: besef goed dat een trouwvideo op 100 manieren gemaakt kan worden. Er is geen goed of fout, maar kijk goed wat bij jullie past. Laat je vooral niet leiden door de prijs. En natuurlijk hoef je geen Audi te rijden om lekker te genieten; dus duur is niet altijd beter. Vergelijk werkwijzes en kijk voorbeelden. De stijl en werkwijze, i.c.m. een goed verhaal en goede apparatuur, is belangrijk! Je trouwt (meestal) maar één keer, dus make it count! Zo koop je (denk ik) ook geen bruidstaart bij de Hema of Jumbo. Tenzij je daardoor mij als videograaf kan betalen, dan mag het 😉


Videograaf als bedankje

Uh, nee. Ik ga niet met je gasten mee naar huis of iets dergelijks. Maar bijna iedereen geeft op een bruiloft een bedankje: bloemetje, wijntje, kaars, etc. Om voor jezelf goed te praten dat je over je budget gaat met je videograaf, kun je dus alle gasten de trouwvideo sturen als bedankje, samen met een persoonlijke tekst (kan ik ook regelen). Hierdoor heb je dus je bedankjes budget ineens bij je trouwfilm budget gestopt (Joehoe: I like your thinking).


Hoe herken je een goede videograaf of een goede trouwfilm?

Dit is lastig. Veel is gevoel. Zowel voor wat betreft de film als het contact met de videograaf. De beleving en voorpret is heel veel waard en de gezelligheid of professionaliteit op de dag zelf, ook zeker. Een videograaf die alle bijzondere momenten ‘afpakt’ van de gasten door met z’n dikke reet billen ervoor te staan, is ook niet alles. Verder: gebruik je oren en ogen. Hoe is de muziek, wat is de kwaliteit van het geluid van de geloftes en hoe zijn de beelden en edits? Is het scherp, zijn de juiste momenten gevangen en kijkt het lekker weg? Zijn de kleuren in balans? Zijn de beelden lekker vloeiend en niet schokkerig? En hoe zijn de camerabewegingen? Word je misselijk omdat de videograaf trots is op zijn gimbal en nutteloze rondjes loopt? Of is er teveel van uit 1 hoek gefilmd, waardoor het saai wordt? Dat is één kant van het verhaal, de andere kant van het verhaal is het verhaal zelf. Zijn de beelden zomaar achter elkaar geplakt, van A tot Z met Ed Sheeran eronder? Of vertellen de beelden een verhaal en heeft de videograaf lef getoond (en er tijd in gestopt) om jullie verhaal prachtig te verfilmen? En de prijs? Die is niet leidend. Goedkoop is duurkoop en duur bestaat niet. Appels en appels vergelijken en gewoon even bellen of mailen. Is er een klik? Klik dan verder. Het is jullie mooiste dag. En je bruiloft kan maar 1x gefilmd worden.


Doe je aan een same-day-edit?

Op dit moment niet. Ik wil continu op zoek naar de beste shots en kan, omdat ik meestal alleen ben, niets missen. Een same-day-edit maken vergt wat werk en tijd. Je moet immers heel snel je de beelden screenen, wat beelden achter elkaar zetten en een muziekje eronder doen en toch enigszins een soort verhaal vertellen met de beelden. Het is mijn visitekaartje en jullie eerste indruk. Het is heel lastig om dat bijvoorbeeld in een uurtje editten en uitzoeken voor elkaar te krijgen. En je trouwt maar 1 keer (gok ik voor het gemak even). Geniet gewoon lekker van de dag i.p.v. terugkijken wat je een paar uren daarvoor hebt gedaan. Als het al goed te zien is op de beamer of TV van de locatie. Kortom: op dit moment bied ik het nog niet aan en ik vraag me af of ik het ooit zou willen aanbieden. Bovendien: je dag vliegt voorbij. Geniet. En Geniet. De herinneringen komen later wel…


Durf anders te filmen en cliché-momenten uit de film te houden.

Als ik iets geleerd heb met het filmen van meer dan 20 bruiloften, is dat de belangrijke momenten helemaal niet de mooiste shots oplevert. Ringen aanschuiven is belangrijk, maar niet altijd een tof shotje; hoe je met alle geweld die ring doorduwt om die – door de warmte – wat opgezette vingen. Of het tekenen van 4 getuigen. Stuk voor stuk belangrijke momenten en ik probeer ze altijd te filmen, maar ik gebruik ze niet altijd. De kunst van het weglaten, zeg maar. Verhalen vertel je met personages en een andere invalshoek kan je veel meer emotie bezorgen. Als het ringenjongetje of -meisje naar je toeloopt, wil je dat vanuit zijn perspectief zien. Je bukt dus, zodat je een ‘laag’ shotje hebt en niet ‘neerkijkt’ op het kleine schattige jongetje/meisje. En vaders die weggeven zijn te gek om te filmen, maar heb je er ooit op gelet wat het weggeven van vader en bruid met een moeder doet? Precies, haar lach en traan zijn op dat moment ook belangrijk. Kortom: ik zoek altijd naar een goede balans en cliché-momenten vergeet je toch nooit meer of heeft de fotograaf, de kunst zit in het vertellen van een compleet verhaal. Hoe mensen reageren, kijken of genieten en niet hoe jij de ring met alle geweld aanschuift. Keuzes..


Storytelling en trouwgeloftes op je bruiloft- wat & hoe?

Storytelling is het overbrengen van een verhaal (je verwacht het niet). En bij je bruiloft is dat jullie persoonlijke liefdesverhaal. Het verhaal van een jeugdliefde, een onmogelijke liefde of een liefde die enkel tussen jou en je partner kan bestaan. Of gewoon een standaard, saaie liefde, maar die door jullie als hoofdpersonen toch magisch wordt. De kunst is om dat verhaal zo interessant mogelijk over te brengen. En dat hoeft niet ‘het beste’ verhaal te zijn. Als niemand zich in dat verhaal herkent, mist het z’n doel(groep) namelijk. Eigenlijk zijn er 3 bouwstenen voor een goede (cinematische) trouwfilm met een prachtig verhaal:
Het verhaal – jullie geloftes of hoe de dag eruit ziet.
De beelden – en dan vooral de filmtechniek.
De muziek – muziek draagt beelden en teksten naar een hoger level.

Hieronder licht ik deze 3 punten graag verder toe. Want ik werk graag met storytelling: verwacht geen film waarin ik de beelden achter elkaar plak met een muziekje en klaaarrrr en doorrrrr. Nee. Het wordt een verhaal. Jullie verhaal.

Storytelling – in het verhaal

De beste manier om jullie verhaal te vertellen is met een trouwgelofte of een speech. Over en weer uitspreken waarom je wilt trouwen met elkaar. Dit kan op de ceremonie, maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld elkaar een kaartje sturen en die – afzonderlijk van elkaar – lezen op jullie bruiloft. De woorden kunnen dan alle beelden versterken en als ‘voice over’ dienen bij prachtige beelden van de gehele dag. Meer informatie lees je in mijn blog. Mocht er geen gelofte te zijn, dan zit het verhaal gewoon ontvlochten in draaiboek: is het formeel, informeel, heb je een kerkelijke inzegening, heb je een first-look, hoe is de ceremonie, is er een feest, worden er diebare personen gemist, etc. Dit soort beelden zet ook al een verhaal neer.

Everyone has a story

Storytelling – in de beelden

Met alleen een goed verhaal ben je er niet. Het verhaal moet ook goed overkomen op film. Gelukkig is daar de cameraman voor. Maar een trouwfilm maken is absoluut niet ‘point en shoot’ en simpelweg achter bruid en bruidegom lopen of je statief neerzetten. Prachtige stukken tekst komen namelijk niet tot z’n recht als de beelden een totaal andere setting laten zien. Het valt je misschien niet op als je een film of serie kijkt op Netflix, maar er zijn tal van cameratechnieken en -posities. En daarbij is het niet zo dat je gewoon kiest wat jij het prettigst vindt werken als cameraman. Nee, het is wat past bij het verhaal. Je kunt wel een close-up shot maken, maar die heeft geen bestaansrecht als je de prachtige omgeving wilt laten spreken of juist de gehele lichaamstaal een verhaal vertelt. En horror films ‘sliden’ je bijvoorbeeld bijna altijd naar binnen in ruimtes of richting personen; alsof je gevolgd wordt, bekeken wordt of weet dat er meer personen in de ruimte zijn dan jij. Die shots komen totaal niet tot z’n recht als je statisch filmt. En bij trouwen kun je bijvoorbeeld denken aan het weggeven. Film je dit van achteren, van voren of vanaf de zijkant en loop je mee of sta je stil? En tijdens het weggeven met een stabilizer filmen creëert erg rustige en beelden die ‘smooth’ ogen. Maar wil je dit? Of wil je dat de kijker ‘meeloopt’ en de bewegingen van het lopen naar de ceremonie ook zelf echt voelt? Dan moet de stabilizer weg en film je zelf rustig deinend. Kortom: over elk shot moet je nadenken en de shot moet matchen met lichaamstaal, setting, woorden en de situatie. Op die manier krijg je een te gekke trouwfilm. Gelukkig is dat een zorg voor de cameraman. En doorrr.

Storytelling – in de muziek

Tot slot: geluidjes en muziek. Ook wel: sound design. Dat klinkt cooler hè? Maar sound is ook cool! En misschien wel het belangrijkste van allemaal. Geluid maakt of breekt je film. Zo krijg Inception van Leonardo DiCaprio het magische en dromerige dankzij Hans Zimmer – die overigens ook de Gladiator en Hannibal met zijn muziek een totaal andere beleving hebben gegeven dan puur sec ‘actie’ en ‘horror’. Rustige cinematische beelden moet je niet voorzien van een Bruno Mars nummer. Kortom: muziek en sound design zijn van essentieel belang. Afhankelijk van hoe jullie willen trouwen en hoe jullie dag eruit ziet, kan de muziek worden gekozen. Ook pas ik muziek zo nodig aan en mix ik diverse audio-sporen in elkaar.


Ik maak graag jouw lievelingsverhaal

Met alle liefde maak ik jullie trouwfilm en leg ik jullie lievelingsverhaal vast. Het verhaal die voor jullie en anderen een onuitwisbare indruk zal maken.

Contact Me

mis je een antwoord? vraag!

Heb je nog vragen? Stuur maar op, ik beantwoord ze graag!